Μιας και το θέμα είναι επίκαιρο που η παρούσα κυβέρνησή μας τα έχει βάλει με τη γραβάτα αποφάσισα να γράψω ορισμένα σε στυλ Ψαθά, τον οποίο θαύμαζα και μιμούμουνα.
Βλέποντας τον υπουργό μας των οικονομικών τον Κο Τσακαλώτο, στην κρίσιμη διαπραγμάτευση χωρίς γραβάτα, έμοιαζε σαν κάποιο κατοχικό που γύρευε δανεικά και δεν είχε βέβαια χρήματα να αγοράσει… Kάτι του έλειπε και αυτό έδινε τροφή για σχόλια.
Εμείς σαν φοιτητές στη Γερμανία ενώ δε φορούσαμε γραβάτα ούτε άσπρο πουκάμισο ποιος να το πλύνει και ποιος να το σιδερώσει εν τούτοις για να τιμήσουμε τον καθηγητή φορούσαμε πάντα γραβάτα καμιά φορά δανεική από άλλους. Θυμάμαι τον ‘’σύντροφο’’ τον Γιάννη που πήγε χωρίς γραβάτα, λόγω ιδεοληψίας, και ο καθηγητής τον έκοψε, πιθανώς λόγω προκατάληψης. Την επόμενη πήγε ο ‘’σύντροφος’’ γραβατωμένος.
Θα μου πεις ρε Βύρωνα άλλες εποχές τότε. Στη δεκαετία του ‘50 με ‘60 ίσχυε το ακαδημαϊκό κατεστημένο. Και ο διπλός σεβασμός στον καθηγητή για την έδρα του και για την προσωπικότητά του. Ήταν κανόνας.
Υπάρχουν πολλές θεωρίες για τη γραβάτα. Λένε ότι ξεκίνησε από την αρχαία Ελλάδα όπου οι ρήτορες Λυσίας και Δημοσθένης, προκειμένου να κρατούν τη φωνή τους δυνατή για να πείσουν το Δήμο ή το δικαστήριο, εφεύραν τον πρόγονο της γραβάτας, ένα μάλλινο κολάρο που διατηρούσε ζεστό το λαιμό του ρήτορα, με αποτέλεσμα να ζεσταίνονται οι φωνητικές χορδές. Τώρα καταλαβαίνω γιατί στους συντρόφους χωρίς γραβάτα πολλές φορές ελαττώνεται η ένταση της φωνής.
Μια άλλη θεωρία είναι ότι στον μεσαίωνα φορούσαν οι ιππότες μια μεταλλικού τύπου γραβάτα για προστασία του λαιμού στη μάχη.
Ετυμολογικά η λέξη συνδέεται με τους Κροάτες. Οι πολεμιστές των οποίων συνήθισαν από τον 17ο αιώνα να φορούν ένα χρωματιστό κομμάτι υφάσματος δεμένο στο λαιμό τους.
Οι Κροάτες πολεμιστές παρουσιάστηκαν μπροστά στον Βασιλιά Λουδοβίκο τον 14ο για να γιορτάσουν μία νίκη επί των Τούρκων. Οι αξιωματικοί φορούσαν φανταχτερά μεταξωτά μαντήλια και οι στρατιώτες υφασμάτινα. Το όλο σκηνικό ενθουσίασε τον Βασιλιά ο οποίος ίδρυσε το στρατιωτικό Σύνταγμα των ‘’βασιλικών γραβατών’’.
Η γραβάτα δεν άργησε διαμέσου της μάχης να πάει από τη Γαλλία στην Αγγλία. Όπου το νέο γνώρισε τις πιο μεγάλες του δόξες. Σύντομα δε νοείται καλοντυμένος γνήσιος gentleman που να μη φοράει γραβάτα.
Μεγάλη ανατροπή έρχεται για τις γραβάτες το ‘60. Τότε που οι νεαροί επαναστάτες αρνούνται να φορούν γραβάτα σα σύμβολο του κατεστημένου, σε ένδειξη κοινωνικής διαμαρτυρίας.
Μία δεκαετία περίπου μετά, η αντίδραση εξασθενεί και οι γραβάτες επανέρχονται στο προσκήνιο με αποκορύφωμα τη δεκαετία του ‘90.
Την ίδια εποχή η μόδα στερεί την αποκλειστικότητα της γραβάτας από τους άνδρες και εμφανίζονται γυναικεία κοστούμια και σύνολα με γραβάτες.
Η Alexandra Amvrosio, μοντέλο από τη Βραζιλία, φωτογραφίζεται για τα γαλλικά περιοδικά ολόγυμνη μόνο με γραβάτα.
Ο Oscar Wilde έλεγε ότι μια καλοδεμένη γραβάτα είναι το πρώτο σοβαρό βήμα στη ζωή.
Συμβουλές φυσικά όχι για ‘’συντρόφους’’ Οι μεγάλοι οίκοι προτείνουν το πουκάμισο να είναι πιο ανοιχτόχρωμο από το κουστούμι και η γραβάτα πιο σκούρα από το πουκάμισο.
Από την άλλη πλευρά, η γραβάτα με την πολυχρωμία της και την πειθαρχία του δεμένου κόμπου είναι σύμβολο του πολιτισμένου κόσμου και ένδειξη δημοκρατίας, τόνισε ο δρ. Μπούσιτς σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ - ΜΠΕ.
"Μπορούμε να πούμε ότι το μέλλον του κόσμου εξαρτάται από την υγιή σχέση ελευθερίας και υπευθυνότητας που συμβολίζει η γραβάτα. Δηλαδή, η ελευθερία που δεν εκφράζεται με μέτρο μπορεί να οδηγήσει σε αναρχία και η υπέρμετρη υπευθυνότητα οδηγεί στη δικτατορία.Η γραβάτα συμβολίζει την ισόρροπη σχέση ελευθερίας και υπευθυνότητας, που είναι το θεμέλιο της δημοκρατίας και του σύγχρονου πολιτισμού", ανέφερε.
Σύμφωνα με τον ιδρυτή της "Academia Cravatica", η γραβάτα σε βαθύτερο συμβολικό επίπεδο ενέχει δύο ακόμη σημαντικές "αξίες" του πολιτισμού, τη χαρά της ζωής και την αρετή του μέτρου.
Ο πλούτος των μοτίβων και σχεδίων, η πολυχρωμία, το παιχνίδι των χρωμάτων είναι εικόνα της πληθωρικότητας της ζωής, της χαράς της ζωής και του αυθορμητισμού. Το δέσιμο του κόμπου είναι όμως ορθολογική κίνηση, διαδικασία, ένδειξη της αρετής του μέτρου (πειθαρχία, όρια).
Η πολιτιστική ανταλλαγή και η αλληλεπίδραση διαφορετικών λαών και πολιτισμών στην ιστορική εξέλιξη της γραβάτας είναι ένα τέλειο παράδειγμα δημιουργικής και ειρηνικής διεθνούς συνεργασίας, κατά την οποία με τη συνάντηση διαφορετικών πολιτιστικών ταυτοτήτων όλοι πλουτίζουν και κανένας δεν χάνει τίποτα από τα δικά του.
Η γραβάτα είναι υπόδειγμα αγαστής, αξιοθαύμαστης πολυπολιτισμικής συνεργασίας.
Ο δρ. Μάριαν Μπούσιτς, ιδρυτής και πρόεδρος της "Academia Cravatica" θεωρεί τη γραβάτα σημαντική ανακάλυψη, σύμβολο του κομψού και πνευματώδους άνδρα και εδώ και πολλά χρόνια ο ίδιος έχει αφοσιωθεί σε ό,τι σχετίζεται με το συγκεκριμένο αξεσουάρ ως ισχυρό μέσο, με το οποίο μπορούν να μεταβιβαστούν μηνύματα και αξίες και να υπάρξει επικοινωνία με όλο τον κόσμο.
Εκτιμά ότι η γραβάτα αλλάζει πλήρως την εικόνα ενός άνδρα και διαφυλάσσει τη δύναμή του, την οποία όμως δύναμη και αυτοπεποίθηση πρέπει να εκφράσει δια μέσου αποδεκτών κανόνων.
Το θέμα με τη γραβάτα και τους συντρόφους είναι και αυτό συνδεδεμένο με τις παλιές ιδεοληψίες του. Τώρα πλέον είναι η κυβέρνηση και εκπροσωπούν όλους τους Έλληνες. Τι θέλουν να παραστήσουν; Ότι είναι έναντι του κυβερνώντος κατεστημένου; Μα αφού υπέγραψαν μνημόνιο και είναι υποχρεωμένοι να ακολουθήσουν φιλελεύθερη πολιτική. Δηλαδή την πολιτική των αγορών για να φέρουν επενδύσεις στη χώρα. Ο Τσίπρας άλλαξε 180 μοίρες. Τι νόημα έχει να πηγαίνουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση χωρίς γραβάτα μέσα στους συντηρητικούς γραβατωμένους αρχηγούς για να φαίνονται σα τη μύγα μες το γάλα και να ζητούν και δανεικά; Εντάξει οι Ευρωπαίοι τους θεωρούν γραφικούς αλλά όλοι οι σύντροφοι του παλιού κουμμουνιστικού κατεστημένου, οι κινέζοι που είχαν τον Μάο, οι Ρώσοι κτλ. φορούν γραβάτα. Θα καταλάβαινα ίσως οι σκληροπυρηνικοί κινέζοι να μη φορούν γραβάτα λόγω του Μάο αλλά όμως μια μικρή ευρωπαϊκή χώρα σαν την Ελλάδα που είναι και χρεωκοπημένη τι θέλει να παραστήσει;
Κοστούμι χωρίς γραβάτα δε ταιριάζει στα επίσημα. Το κοστούμι είναι συνδεδεμένο με τη γραβάτα. έτσι τουλάχιστον έχει καθιερωθεί στον κόσμο που ζούμε σήμερα. Οι Αμερικάνοι που ντύνονται με παράδοξα και αλαλούμ όταν πάνε για business ή επίσημα φορούν γραβάτα με κοστούμι. Κάθε τομέας έχει και τις δικές του καθιερωμένες πρακτικές. It is customary όπως λένε και οι Αμερικάνοι.
Όσο καλό κι αν είναι το κουστούμι ή το σακάκι που φοράς άμα λείπει η γραβάτα το υποβαθμίζει τουλάχιστον σε επίσημο περιβάλλον. Αυτή είναι η μόδα της εποχής μας, στα επίσημα τουλάχιστον. Η μόδα είναι μόδα.
Και ο Ανδρέας με το ζιβάνγκο του, μόλις έγινε πρωθυπουργός, φόρεσε γραβάτα. Και ο Χριστόφιας της Κύπρου.
Ο Τσίπρας έγινε πρωθυπουργός αλλά γραβάτα δε φόρεσε. Αυτό βέβαια δε συνάδει με το αξίωμα ότι είμαι αναρχικός μέχρι που να γίνω αρχηγός. Μα είναι αρχηγός. Και μάλιστα χαρισματικός.
Και επαναλαμβάνω σαν κυβέρνηση μας αντιπροσωπεύουν όλους μας. Παιδιά της Ελλάδας παιδιά προσγειωθείτε. Τώρα κυβερνάτε. Δεν είστε ούτε στους δρόμους ούτε στις πλατείες. Αφήστε τις ιδεοληψίες και δείτε τη μεγάλη εικόνα για να βγάλουμε τη χώρα από την κρίση.
Αν είμαστε Νορβηγοί και είχαμε 840 δις σε αποθεματικά με έναν λαό μόνο με 5,000,000 τότε θα σας έλεγα παιδιά κάντε ό,τι θέλετε φοράτε σορτς και αθλητικά. Αλλά τώρα είμαστε καταχρεωμένοι και πάμε να περάσουμε τις θέσεις μας, τα αιτήματά μας και δημιουργούμε ένα αρνητικό περιβάλλον. Όπως όταν πας στην τράπεζα να πάρεις δάνειο, φτιάχνεσαι για να δώσεις την εντύπωση ότι θα το πληρώσεις. Διαφορετικά δάνειο γιοκ.
Σε όλα τα κοινοβούλια του κόσμου φορούν γραβάτα πόσο μάλλον ο πρόεδρος της Βουλής που είναι ο τρίτος στην ιεραρχία του Κράτους. Ο Κος Βούτσης θα μπορούσε να ντύνεται έτσι σαν πρόεδρος του Ατρομήτου. Αλλά όχι ως πρόεδρος της Βουλής. Πιστεύω ότι έτσι το βλέπει η πλειοψηφία του ελληνικού λαού, την οποία αντιπροσωπεύει. Η γραβάτα, συν τοις άλλοις, μειώνει και το μέγεθος της κοιλιάς…
Δε μας φτάνουν τα τόσα και τόσα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε αλλά δημιουργούνε και αρνητικές ή τουλάχιστον σχολιάσιμες εντυπώσεις. Χωρίς να κερδίζουμε τίποτα. Τι κερδίζουμε;