ΒΥΡΩΝ ΤΟΜΑΖΟΣ
  • HOME
  • ΑΡΘΡΑ
    • 2025 >
      • 2025.01 Λιβανος
      • 2025.02 Στωικισμός
      • 2025.03 Μεγας Κωνσταντίνος
      • 2025.04 Ελληνες ευεργετες στην Βιεννη
      • 2025.05 ΜΜΕ και Social Media
    • 2024 >
      • 2024.01 Ο ΑΓΩΝΙΣΤΗΣ ΑΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ
      • 2024.02 ΤΟ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΙΑΚΟ
      • 2024.03 ΤΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΑ ΜΑΣ
      • 2024.04 ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
      • 2024.04 Ο ΔΕΞΙΟΣ ΜΑΣ ΨΑΛΤΗΣ Ο ΛΑΘΕ ΒΙΩΣΑΣ
      • 2024.05 Ο ΝΤΕ ΓΚΩΛ ΔΙΚΑΙΩΝΕΤΑΙ
      • 2024.06 ΤΡΟΦΕΣ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ
      • 2024.07 ΛΟΡΔΟΣ BYRON
      • 2024.08 ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΟ
      • 2024.09 Η ΣΙΩΠΗ ΣΚΟΤΩΝΕΙ
      • 2024.10 ΜΥΣΤΙΚΑ ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗΣ
      • 2024.11 ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΣΟΥΔΑΝ
      • 2024.12 ΦΙΛΟΤΙΜΟ
    • 2023 >
      • 2023.01 ΑΘΗΝΑ-ΣΠΑΡΤΗ
      • 2023.02 ΟΙ ΔΕΙΚΤΕΣ ESG ΑΙΧΜΗ ΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ
      • 2023.03 ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ
      • 2023.04 ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΥΠΟΣΧΟΜΕΝΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙ&Al
      • 2023.05 ΚΡΥΜΜΕΝΑ ΧΑΡΙΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΠΕΡΙΟΡΙΣΤΕΣ ΔΥΝΑΤΟ&
      • 2023.06 ΤΟ ΧΡΗΜΑΤΟΠΙΣΤΩΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΟΙΑΖΕΙ ΚΑΙ ΠΑΛ&I
      • 2023.07 ΚΒΑΝΤΙΚΟΙ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ
      • 2023.08 ΠΕΡΙ ΜΟΔΑΣ
      • 2023.09 ΧΤΙΣΤΕ ΤΗ ΖΩΗ ΣΑΣ ΣΤΗΝ ΑΦΘΟΝΙΑ
      • 2023.10 ΟΜΗΡΟΣ, ΤΟΣΟ ΜΑΚΡΙΝΟΣ, ΤΟΣΟ ΟΙΚΕΙΟΣ
      • 2023.11 ΜΙΛΑΩ ΜΕ ΑΓΝΩΣΤΟΥΣ
      • 2023.12 ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ
    • 2022 >
      • 2022.01 ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ, Ο ΧΡΟΝΟΣ ΜΕΤΡΑΕΙ ΑΝΤΙΣΤΡΟ&Ph
      • 2022.02 ΥΠΝΟΣ, ΤΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΦΑΡΜΑΚΟ
      • 2022.03 ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΟΛΑ ΕΔΩ ΚΑΤΩ ΜΕ ΟΡΜΗ
      • 2022.05 ΚΑΤΟΧΗ, ΜΕΣΗ ΑΝΑΤΟΛΗ, ΣΥΡΜΑΤΑ
      • 2022.06 ΑΓΙΟΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ Ο ΧΙΟΣ
      • 2022.07 ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΑ ΖΑΓΟΡΟΧΩΡΙΑ
      • 2022.07 ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΟΥ
      • 2022.08 ΒΙΟΛΟΓΙΚΗ ΓΕΩΡΓΙΑ
      • 2022.09 ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗ
      • 2022.10 ΟΙ ΚΡΙΣΕΙΣ ΜΟΙΑΖΟΥΝ ΜΕ ΤΗ ΜΟΔΑ
      • 2022.11 Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΞΥΠΝΑΕΙ ΤΟΝ ΓΙΓΑΝΤΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ
      • 2022.12 ΜΙΚΡΟΒΙΩΜΑ-ΔΙΑΛΕΙΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΙΤΑ δίαιτα
      • 2022.12 ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
    • 2021 >
      • 2021.01 ΑΣΥΝΕΙΔΗΤΗ ΠΡΟΚΑΤΑΛΗΨΗ
      • 2021.02 ΟΙ ΟΙΩΝΟΙ ΠΡΟΜΗΝΥΟΥΝ ΑΝΑΚΑΜΨΗ
      • 2021.02 ΘΑΝΑΣΗΣ ΜΑΡΤΙΝΟΣ
      • 2021.03 ΥΔΡΟΓΟΝΟ ΤΟ ΚΑΥΣΙΜΟ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ
      • 2021.04 Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΥΡΥΧΩΡΟΙ
      • 2021.05 ΤΟ ΑΠΟΤΡΟΠΑΙΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΗΣ ΒΙΑΣ
      • 2021.05 ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΓΓΕΛΙΚΟΥΣΗΣ
      • 2021.06 ΟΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΕΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΤΟΥ 21ΟΥ ΑΙΩΝΑ
      • 2021.07 ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΕΙΑ
      • 2021.08 ΒΡΑΖΙΛΙΑ Ο ΓΙΓΑΝΤΑΣ ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ
      • 2021.08 Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ ΣΤΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΣΚΑΡΑΜΑ&G
      • 2021.09 RITUALS-ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΕΣ-ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ
      • 2021.10 Ο ΔΡΟΜΟΣ ΠΡΟΣ ΜΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΚΗ ΕΥΤΥΧΙΑ
      • 2021.11 ΚΑΤΑΚΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ
      • 2021.12 ΕΚΤΥΠΩΝΟΝΤΑΣ ΤΑ ΣΠΙΤΙΑ ΜΑΣ
    • 2020 >
      • 2020.01 Ο ΜΟΝΤΙ ΣΤΟ ΤΙΜΟΝΙ ΤΗΣ ΙΝΔΙΑΣ
      • 2020.02 ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΑ ΚΑΙ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ
      • 2020.03 ΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜ&
      • 2020.04 ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ, ΑΟΖ, ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΟ, ΠΡ&
      • 2020.05 BILL GATES, TERRAPOWER, ΚΟΡΩΝΟΪΟΣ
      • 2020.06 ΤΟΣΟ ΙΔΙΟΙ-ΤΟΣΟ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ
      • 2020.06 ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΒΥΡΩΝΑ ΤΟΜΑΖΟΥ
      • 2020.07 Η ΣΥΝΤΑΓΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ, ΜΕΡΑΚΙ-ΚΑΛΑ ΥΛΙΚΑ-Π&Epsilo
      • 2020.08 ΙΔΡΥΜΑ ΣΤΑΥΡΟΣ ΝΙΑΡΧΟΣ-ΝΕΑ ΓΕΩΡΓΙΑ-ΝΕΑ ΓΕΝ&Io
      • 2020.09 Η ΑΛΛΑΓΗ ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΚΟΛΗ ΑΛΛΑ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ
      • 2020.10 ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΕΙΤΕ ΤΟ ΧΡΟΝΟ ΣΑΣ
      • 2020.11 ΚΙΝΑ, HUKOU, DANWEI ΚΑΙ ΚΟΡΩΝΟΪΟΣ
      • 2020.12 ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΙΣΟΤΗΤΑ
    • 2019 >
      • 2019.01 ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΠΟΕ ΚΑΙ ΛΟΓΩ TRUMP
      • 2019.02 ΓΚΑΝΤΙ
      • 2019.03 ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ
      • 2019.04 ΚΑΙΝΟΤΟΜΟ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
      • 2019.05 Η ΕΠΟΧΗ ΜΕΤΑ ΤΑ ΜΝΗΜΟΝΙΑ
      • 2019.06 Η ΑΦΡΙΚΗ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΣΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ
      • 2019.07 ΒΑΛΚΑΝΙΑ-ΣΥΝΟΡΑ ΡΑΜΜΕΝΑ ΜΕ ΚΛΩΣΤΗ
      • 2019.08 ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΚΑΙ ΚΑΠΟΙΑ ΚΑΛΑ ΝΕΑ
      • 2019.09 ΜΕΣΗ ΑΝΑΤΟΛΗ-ΕΝΑ ΑΛΥΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
      • 2019.10 ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΑΜΙΑ ΜΕ ΤΙΣ ΑΓΚΩΝΟΚΑΛΤΣΕΣ ΣΤΗΝ ΕΞΥΠΝ
      • 2019.11 Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΣΥΝΗΘΕΙΑΣ-ΤΑ ΚΛΕΙΔΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΤΥΧ&Iot
      • 2019.12 Η ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ-ΕΝΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΣΤΗΝ ΠΟΡΤΑ ΜΑΣ
    • 2018 >
      • 2018.01 ALIBABA ΚΑΙ AMAZON
      • 2018.01 ΟΙ ΣΤΩΙΚΟΙ
      • 2018.02 ΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ ΚΑΙ Η ΜΕΣΑΙΑ ΤΑΞΗ
      • 2018.03 ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΑ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΑ
      • 2018.03 ΣΥΝΟΨΗ ΣΤΑ HI TECH
      • 2018.04 Ο ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ ΙΚΑΡΟΥ ΚΑΙ Η CONNECTION ECONOMY
      • 2018.04 ΤΟ ΒΙΟΚΛΙΜΑ ΣΥΜΜΑΧΟΣ ΣΤΟΝ ΙΑΤΡΙΚΟ ΤΟΥΡΙΣΜ&Omicron
      • 2018.05 Η ΚΙΝΑ ΚΑΙ Η ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΚΙΝΕΖΙΚΗ ΙΑΤΡΙΚΗ
      • 2018.05 ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ-ΣΚΟΠΙΑΝΟ
      • 2018.06 ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΟΠΩΣ ΤΟΥΣ ΓΝΩΡΙΣΑ
      • 2018.07 ΣΥΝΤΑΓΕΣ ΜΑΚΡΟΖΩΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΩΝ Ι&K
      • 2018.08 Ο ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΠΟΥ ΠΥΡΟΔΟΤΗΣΕ Ο TRUMP
      • 2018.09 ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ, ΠΩΣ ΚΕΡΔΙΖΕΤΑΙ ΚΑΙ ΠΩΣ ΧΑΝΕΤΑΙ
      • 2018.10 ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ, ΤΟ ΠΙΟ HOT ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΜΑΣ
      • 2018.11 ΚΡΗΤΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΤΟΥ 16ΟΥ ΚΑΙ 17ΟΥ ΑΙΩΝΑ
      • 2018.12 Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗ ΣΑΟΥΔΙΚΗ ΑΡΑΒΙΑ ΠΟΥ ΕΡΧΕΤΑ
    • 2017 >
      • 2017.01 Η ΜΠΑΝΑΝΑ ΣΤΟ ΔΟΥΝΑΒΗ
      • 2017.01 ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΜΙΑ ΑΚΟΜΗ MISSION IMPOSSIBLE
      • 2017.02 Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΟΡΑΜΑΤΙΣΜΟΥ
      • 2017.02 ΤΑ ΣΥΝ ΚΑΙ ΤΑ ΠΛΗΝ ΤΗΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗΣ
      • 2017.03 ΣΤΟ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ ΠΡΟΣ ΤΟ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ
      • 2017.03 ΝΤΟΝΑΛΤ ΤΡΑΜΠ
      • 2017.04 ΘΑ ΖΗΣΕΤΕ ΤΡΙΑΝΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ
      • 2017.04 Ο ΦΡΟΫΝΤ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΑΝΑΚΑΛΥΨ&Eps
      • 2017.05 23 ΤΟΥ ΑΠΡΙΛΗ, ΜΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗ ΓΑΛΛΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ;
      • 2017.05 HALLO MR HERMANN
      • 2017.05 ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΙΜΑΝΗΣ
      • 2017.06 ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ
      • 2017.06 ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ, ΕΝΑΣ ΜΕΓΑΛΟΣ ΠΟΥ &Epsilon
      • 2017.06 Η ΦΥΣΙΣ ΞΕΛΟΓΙΑΣΤΗΚΕ
      • 2017.07 ΟΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΕΣ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ
      • 2017.08 ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΤΗΣ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ ΚΑΙ ΣΦΑΙΡΙ&K
      • 2017.08 ΟΔΗΓΗΣΗ-ΦΡΕΝΑΡΙΣΜΑ-ΚΟΛΟΦΩΝΑΣ
      • 2017.09 Η ΙΝΔΙΑ ΚΑΙ Ο ΜΟΝΤΙ
      • 2017.09 ΠΑΡΕΝΘΕΤΗ ΜΗΤΕΡΑ
      • 2017.10 ΟΥΔΕΝ ΚΑΚΟΝ ΑΜΙΓΕΣ ΚΑΛΟΥ
      • 2017.10 ΤΟ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
      • 2017.11 O ΣΕΞΠΕΙΡΟΣ ΚΑΙ ΤΑ ΕΡΩΤΙΚΑ ΤΟΥ
      • 2017.11 ΓΕΡΜΑΝΙΑ-ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ, ΕΛΛΑΔΑ-ΝΑΥΤΙΛΙΑ
      • 2017.12 ΓΙΑ ΜΙΑ ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΗ ΚΑΙ ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΗ ΖΩΗ
      • 2017.12 ΤΟ ΚΛΙΜΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ
    • 2016 >
      • 2016.01 Η ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΡΙΣΕΙΣ ΤΗΣ
      • 2016.01 ΠΕΡΙ ΓΡΑΒΑΤΑΣ
      • 2016.02 ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΚΑΙ ΙΣΛΑΜΙΣΜΟΣ
      • 2016.03 ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ &
      • 2016.04 Η ΤΕΤΑΡΤΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΑΡΧΙΖΕΙ
      • 2016.04 ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΣΤΗΝ ΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΤΟ ΠΡΟΣΦΥΓΙΚ
      • 2016.05 ΠΟΥ ΠΑΕΙ Η ΚΙΝΑ ΜΕ ΤΗ ΜΑΟΪΚΗ ΛΑΤΡΕΙΑ ΣΤΟΝ XIJINPING
      • 2016.05 ΤΟ ΔΝΤ ΚΑΙ ΟΙ ΜΥΘΟΙ ΠΕΡΙ ΑΥΤΟΥ
      • 2016.06 Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ, ΤΟ ΧΡΕΟΣ ΚΑΙ ΤΑ ΧΡΕΗ ΤΩ&Nu
      • 2016.06 ΡΕΚΟΡ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ 2016
      • 2016.06 ΣΤΗΝ ΟΔΗΓΗΣΗ ΧΡΕΙΑΖΟΜΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΗ ΕΠΙΜ&Omi
      • 2016.07 ΣΥΜΒΟΛΑΙΑΚΗ ΓΕΩΡΓΙΑ
      • 2016.07 ΤΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ ΜΟΥ ΕΚ ΤΟΥ ΑΝΑΛΟΓΙΟΥ
      • 2016.08 BREXIT, Η ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ Η ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΜΑΣ
      • 2016.09 Η ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΑΜΕΡΙΚΗ ΓΥΡΙΖΕΙ ΔΕΞΙΑ
      • 2016.09 ΤΟ 2016 ΕΙΝΑΙ Η ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ NT, ή Artific
      • 2016.10 Η ΔΙΑΛΕΚΤΙΚΗ ΣΤΗ ΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ
      • 2016.10 Ο ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ ΑΠΟΓ
      • 2016.11 Ο ΚΟΣΜΟΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΠΛΟΥΣΙΟΤΕΡΟΣ ΚΑΙ Η ΑΝΙΣΟ
      • 2016.11 Ο ΠΟΥΤΙΝ ΔΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ ΣΠΡΩΧΝΕΙ ΤΟΥ&Sig
      • 2016.12 ΟΙ ΕΘΝΙΚΕΣ ΜΑΣ ΕΟΡΤΕΣ ΚΑΙ Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΤΟΥΣ ΑΝ&T
      • 2016.12 ΠΕΡΙ ΜΑΦΙΑΣ
    • 2015 >
      • 2015.01 ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
      • 2015.01 ​ΟΙ ΚΟΥΛΤΟΥΡΙΑΡΗΔΕΣ, ΟΙ ΠΑΡΕΛΑΣΕΙΣ, ΟΡΘ&Omicro
      • 2015.02 Ο XI JINPING ΚΑΙ Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΚΙΝΑ
      • 2015.03 ΤΙ ΚΙ ΑΝ Η ΗΛΙΚΙΑ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ ΣΤΟ ΜΥΑΛΟ
      • 2015.04 Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΘΕΤΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ
      • 2015.05 ΤΟ ΑΓΧΟΣ ΚΑΙ Η ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΚΗ ΨΥΧΟΘ&Ep
      • 2015.06 ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
      • 2015.06 Η ΑΜΕΡΙΚΗ, ΕΜΕΙΣ, ΤΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΚΑΙ ΟΙ ΜΥΘΟΙ
      • 2015.06 ​ΟΙ ΜΥΣΤΙΚΕΣ ΣΥΝΤΑΓΕΣ ΤΟΥ ΒΥΡΩΝΑ
      • 2015.07 ΚΥΡΙΛΛΟΣ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΙΟΣ, Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΒΥΖ&Alph
      • 2015.07 ΝΑΤΑΣΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΗ, ΑΔΕΡΦΟΙ ΚΑΡΑΜΑΖΟΦ
      • 2015.08 Η ΡΟΥΣΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ, ΟΙ ΕΒΡΑΙΟΙ ΚΑΙ Η ΑΡΙΣΤ&Epsil
      • 2015.09 ΕΝΕΡΓΕΙΑ
      • 2015.09 ΤΑ ROBOT ΩΣ ΛΥΣΗ ΣΤΟΝ ΓΕΡΑΣΜΕΝΟ ΠΛΗΘΥΣΜΟ
      • 2015.10 Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΜΑΣ ΚΑΙ Η ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΜΑΣ ΥΠΕΡΔΥΝ&A
      • 2015.11 ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΕΙΜΑΣΤΕ 81οι ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
      • 2015.12 Η ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ ΚΑΙ Ο &M
    • 2014 >
      • 2014.01 ΑΗ ΒΑΣΙΛΗΣ-ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΙ Η ΘΥΡΑΘΕΝ Π&Alpha
      • 2014.01 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ
      • 2014.02 ΝΑΥΤΙΛΙΑ-ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, ΤΑ ΔΥΟ ΟΞΥΜΩΡΑ
      • 2014.02 ΟΥΚ ΕΣΤΙΝ ΑΙΤΙΟΣ ΤΩΝ ΚΑΚΩΝ Ο ΘΕΟΣ
      • 2014.03 ΠΕΡΙ ΔΡΑΧΜΗΣ, ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΥ, ΑΝΙΣΗΣ ΚΑΤΑΝΟΜΗΣ Ε&Iota
      • 2014.04 ΔΙΑΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ
      • 2014.04 ΧΡΗΜΑΤΟΠΙΣΤΩΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ, ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝ&Epsilon
      • 2014.05 HELLO ΣΤΟΥΣ ΚΑΤΑ ΛΑΖΟΠΟΥΛΟΝ ΕΥΡΥΧΩΡΟΥΣ
      • 2014.05 ΠΕΡΙ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΠΙΣΤΗΣ-COUNTRY RISK
      • 2014.06 ΓΑΜΟΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
      • 2014.07 ΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΚΑΙ Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ
      • 2014.08 ΠΕΡΙ ΕΤΑΙΡΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ
      • 2014.08 THE CLOUD, ΤΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΣΥΝΝΕΦΟ
      • 2014.09 ΟΙ ΦΟΙΤΗΤΑΡΕΣ ΤΟΥ ΒΟΡΡΑ ΚΑΙ Ο ΕΑΥΤΟΥΛΗΣ Μ&Omicr
      • 2014.10 ΟΙ ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΝΟΙΚΟΚΥΡΕΣ ΜΑΣ
      • 2014.11 ΣΟΥΝΙΤΕΣ-ΣΙΙΤΕΣ, ΙΡΑΚ-ΙΡΑΝ
      • 2014.12 ΛΙΤΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗ ΕΚΚΙΝΗΣΗ - LEAN STARTUP
    • 2013 >
      • 2013.01 ΑΚΤΙΝΕΣ ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑΣ
      • 2013.02 ΔΕΚΑ ΧΡΟΝΙΑ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ
      • 2013.03 THE POWER OF HABIT - Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΣΥΝΗΘΕΙΑΣ
      • 2013.04 ΑΣ ΑΠΟΦΑΣΙΣΟΥΜΕ ΤΙ ΧΩΡΑ ΘΕΛΟΥΜΕ
      • 2013.05 ΙΑΠΩΝΙΑ ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ
      • 2013.07 COMPETITION EDGE ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
      • 2013.08 ΣΟΦΟΚΛΕΟΥΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗ
      • 2013.09 ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ ΣΤΟ HIGH TECH
      • 2013.10 ΤΟ ΦΙΛΟΤΙΜΟ ΚΑΙ Ο ΑΠΟΔΗΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ
      • 2013.11 ΦΙΛΟΣΟΦΕΙΝ, ΝΙΤΣΕ
      • 2013.12 AMOR FATI-MENAGE A TROIS-ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΞΙΩΝ ΝΙΤΣΕ
    • 2012 >
      • 2012.01 AUS PRINZIP, Η ΜΠΑΝΑΝΑ ΣΤΟ ΔΟΥΝΑΒΗ ΚΑΙ Η ΠΕΤΡΑ ΣΤΟ ΒΟΥΝΟ
      • 2012.02 MENSCH DES JAHRES, Η ΚΡΙΣΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗ
      • 2012.02 ΚΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙ ΘΟΔΩΡΕ
      • 2012.03 Η ΚΙΝΑ ΑΛΛΑΖΕΙ ΗΓΕΣΙΑ
      • 2012.03 ΠΡΟΤΥΠΑ ΜΟΥΣΕΙΑ
      • 2012.04 ΑΡΧΑΙΑ ΟΛΥΜΠΙΑ
      • 2012.06 ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ
      • 2012.07 Η ΤΡΙΤΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
      • 2012.08 ΚΑΜΠΟΣ-ΧΙΟΣ ΤΟ MONTE CARLO ΤΩΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ ΑΙΩΝΩΝ
      • 2012.10 ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ ΙΩΝΙΑ
      • 2012.11 Η ΠΑΛΙΑ ΚΙΝΑ ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΣΙΝΙΚΟ ΤΕΙΧΟΣ
      • 2012.12 ΒΡΑΒΕΥΣΗ ΕΛΙΝΤ ΣΤΟ ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΕΛΙΣΣΑΝΙΔΗ
    • 2011 >
      • 2011.02 ΓΥΜΝΑΖΟΜΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΡΑΜΕΙΝΩ ΥΓΙΗΣ
      • 2011.03 ΤΟ ΦΑΓΗΤΟ ΜΑΣ ΣΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ
      • 2011.04 Ο ΠΟΝΤΟΣ ΚΑΙ Ο ΖΩΡΑΣ ΤΟΥ ΠΟΝΤΟΥ
      • 2011.05 Ο ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ
      • 2011.06 Η ΚΡΙΣΗ-Tutti frutti
      • 2011.08 HALLO MR HERMANN ΤΟΥ 1958
      • 2011.10 ΒΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΑΘΩΣ
      • 2011.12 ΦΙΛΟΣΟΦΕΙΝ
    • 2010 >
      • 2010.02 ΚΗΠΟΥΠΟΛΗ ΚΑΙ ΧΡΗΣΕΙΣ ΓΗΣ
      • 2010.02 ΚΟΙΝΑ ΣΗΜΕΙΑ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΧΡΙΣΤΟΥ-ΒΟΥΔΑ
      • 2010.03 Ο ΣΕΦ ΤΟΥ ΠΑΝΟΡΑΜΑΤΟΣ
      • 2010.05 ΧΙΛΙΕΣ ΑΠΟΛΑΥΣΕΙΣ ΣΕ ΜΙΑ ΛΕΞΗ, Aldemar
      • 2010.05 ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ ΚΕΝΥΑ
      • 2010.06 ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΟ ΝΤΟΥΜΠΑΪ
      • 2010.07 ΒΡΑΒΕΥΣΗ ΤΗΣ TECHNAVA
      • 2010.08 Ο ΓΙΓΑΝΤΑΣ ΠΟΥ ΞΥΠΝΗΣΕ
      • 2010.09 ΑΝΑΠΤΥΞΗ-ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟ
      • 2010.10 ΕΚΛΕΓΕΙΝ-ΨΗΦΙΖΕΙΝ
      • 2010.12 ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΣΤΗΝ ΚΡΙΣΗ
      • 2010.12 ΣΤΗΝ ΚΑΡΑΪΒΙΚΗ ΚΑΙ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΜΑΓΙΑ
    • 2009 >
      • 2009.03 RAPPORT
      • 2009.05 ΕΙΣ ΜΝΗΜΗΝ ΓΙΩΡΓΟΥ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ
      • 2009.05 Η ΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΤΑ ΟΞΥΜΩΤΑ ΤΗΣ
      • 2009.06 ΑΘΩΣ, ΝΟΕΡΑ ΠΡΟΣΕΥΧΗ, ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ
      • 2009.07 ΚΑΠΠΑΔΟΚΙΑ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ
      • 2009.11 ΚΙΝΑ, ΑΡΜΟΝΙΑ ΚΑΙ ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑ
      • 2009.12 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ
    • 2008 >
      • 2008.02 ΕΝΕΡΓΕΙΑ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2
  • ΘΕΜΑΤΑ
    • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
    • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
    • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΚΟΙΝΩΝΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΑ
    • ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ
    • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • HOME
  • ΑΡΘΡΑ
    • 2025 >
      • 2025.01 Λιβανος
      • 2025.02 Στωικισμός
      • 2025.03 Μεγας Κωνσταντίνος
      • 2025.04 Ελληνες ευεργετες στην Βιεννη
      • 2025.05 ΜΜΕ και Social Media
    • 2024 >
      • 2024.01 Ο ΑΓΩΝΙΣΤΗΣ ΑΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ
      • 2024.02 ΤΟ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΙΑΚΟ
      • 2024.03 ΤΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΑ ΜΑΣ
      • 2024.04 ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
      • 2024.04 Ο ΔΕΞΙΟΣ ΜΑΣ ΨΑΛΤΗΣ Ο ΛΑΘΕ ΒΙΩΣΑΣ
      • 2024.05 Ο ΝΤΕ ΓΚΩΛ ΔΙΚΑΙΩΝΕΤΑΙ
      • 2024.06 ΤΡΟΦΕΣ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ
      • 2024.07 ΛΟΡΔΟΣ BYRON
      • 2024.08 ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΟ
      • 2024.09 Η ΣΙΩΠΗ ΣΚΟΤΩΝΕΙ
      • 2024.10 ΜΥΣΤΙΚΑ ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗΣ
      • 2024.11 ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΣΟΥΔΑΝ
      • 2024.12 ΦΙΛΟΤΙΜΟ
    • 2023 >
      • 2023.01 ΑΘΗΝΑ-ΣΠΑΡΤΗ
      • 2023.02 ΟΙ ΔΕΙΚΤΕΣ ESG ΑΙΧΜΗ ΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ
      • 2023.03 ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ
      • 2023.04 ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΥΠΟΣΧΟΜΕΝΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙ&Al
      • 2023.05 ΚΡΥΜΜΕΝΑ ΧΑΡΙΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΠΕΡΙΟΡΙΣΤΕΣ ΔΥΝΑΤΟ&
      • 2023.06 ΤΟ ΧΡΗΜΑΤΟΠΙΣΤΩΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΟΙΑΖΕΙ ΚΑΙ ΠΑΛ&I
      • 2023.07 ΚΒΑΝΤΙΚΟΙ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ
      • 2023.08 ΠΕΡΙ ΜΟΔΑΣ
      • 2023.09 ΧΤΙΣΤΕ ΤΗ ΖΩΗ ΣΑΣ ΣΤΗΝ ΑΦΘΟΝΙΑ
      • 2023.10 ΟΜΗΡΟΣ, ΤΟΣΟ ΜΑΚΡΙΝΟΣ, ΤΟΣΟ ΟΙΚΕΙΟΣ
      • 2023.11 ΜΙΛΑΩ ΜΕ ΑΓΝΩΣΤΟΥΣ
      • 2023.12 ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ
    • 2022 >
      • 2022.01 ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ, Ο ΧΡΟΝΟΣ ΜΕΤΡΑΕΙ ΑΝΤΙΣΤΡΟ&Ph
      • 2022.02 ΥΠΝΟΣ, ΤΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΦΑΡΜΑΚΟ
      • 2022.03 ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΟΛΑ ΕΔΩ ΚΑΤΩ ΜΕ ΟΡΜΗ
      • 2022.05 ΚΑΤΟΧΗ, ΜΕΣΗ ΑΝΑΤΟΛΗ, ΣΥΡΜΑΤΑ
      • 2022.06 ΑΓΙΟΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ Ο ΧΙΟΣ
      • 2022.07 ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΑ ΖΑΓΟΡΟΧΩΡΙΑ
      • 2022.07 ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΟΥ
      • 2022.08 ΒΙΟΛΟΓΙΚΗ ΓΕΩΡΓΙΑ
      • 2022.09 ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗ
      • 2022.10 ΟΙ ΚΡΙΣΕΙΣ ΜΟΙΑΖΟΥΝ ΜΕ ΤΗ ΜΟΔΑ
      • 2022.11 Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΞΥΠΝΑΕΙ ΤΟΝ ΓΙΓΑΝΤΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ
      • 2022.12 ΜΙΚΡΟΒΙΩΜΑ-ΔΙΑΛΕΙΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΙΤΑ δίαιτα
      • 2022.12 ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
    • 2021 >
      • 2021.01 ΑΣΥΝΕΙΔΗΤΗ ΠΡΟΚΑΤΑΛΗΨΗ
      • 2021.02 ΟΙ ΟΙΩΝΟΙ ΠΡΟΜΗΝΥΟΥΝ ΑΝΑΚΑΜΨΗ
      • 2021.02 ΘΑΝΑΣΗΣ ΜΑΡΤΙΝΟΣ
      • 2021.03 ΥΔΡΟΓΟΝΟ ΤΟ ΚΑΥΣΙΜΟ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ
      • 2021.04 Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΥΡΥΧΩΡΟΙ
      • 2021.05 ΤΟ ΑΠΟΤΡΟΠΑΙΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΗΣ ΒΙΑΣ
      • 2021.05 ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΓΓΕΛΙΚΟΥΣΗΣ
      • 2021.06 ΟΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΕΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΤΟΥ 21ΟΥ ΑΙΩΝΑ
      • 2021.07 ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΕΙΑ
      • 2021.08 ΒΡΑΖΙΛΙΑ Ο ΓΙΓΑΝΤΑΣ ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ
      • 2021.08 Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ ΣΤΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΣΚΑΡΑΜΑ&G
      • 2021.09 RITUALS-ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΕΣ-ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ
      • 2021.10 Ο ΔΡΟΜΟΣ ΠΡΟΣ ΜΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΚΗ ΕΥΤΥΧΙΑ
      • 2021.11 ΚΑΤΑΚΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ
      • 2021.12 ΕΚΤΥΠΩΝΟΝΤΑΣ ΤΑ ΣΠΙΤΙΑ ΜΑΣ
    • 2020 >
      • 2020.01 Ο ΜΟΝΤΙ ΣΤΟ ΤΙΜΟΝΙ ΤΗΣ ΙΝΔΙΑΣ
      • 2020.02 ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΑ ΚΑΙ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ
      • 2020.03 ΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΑ ΠΡΟΓΡΑΜ&
      • 2020.04 ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ, ΑΟΖ, ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΟ, ΠΡ&
      • 2020.05 BILL GATES, TERRAPOWER, ΚΟΡΩΝΟΪΟΣ
      • 2020.06 ΤΟΣΟ ΙΔΙΟΙ-ΤΟΣΟ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ
      • 2020.06 ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΒΥΡΩΝΑ ΤΟΜΑΖΟΥ
      • 2020.07 Η ΣΥΝΤΑΓΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ, ΜΕΡΑΚΙ-ΚΑΛΑ ΥΛΙΚΑ-Π&Epsilo
      • 2020.08 ΙΔΡΥΜΑ ΣΤΑΥΡΟΣ ΝΙΑΡΧΟΣ-ΝΕΑ ΓΕΩΡΓΙΑ-ΝΕΑ ΓΕΝ&Io
      • 2020.09 Η ΑΛΛΑΓΗ ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΚΟΛΗ ΑΛΛΑ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ
      • 2020.10 ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΕΙΤΕ ΤΟ ΧΡΟΝΟ ΣΑΣ
      • 2020.11 ΚΙΝΑ, HUKOU, DANWEI ΚΑΙ ΚΟΡΩΝΟΪΟΣ
      • 2020.12 ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΙΣΟΤΗΤΑ
    • 2019 >
      • 2019.01 ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΠΟΕ ΚΑΙ ΛΟΓΩ TRUMP
      • 2019.02 ΓΚΑΝΤΙ
      • 2019.03 ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ
      • 2019.04 ΚΑΙΝΟΤΟΜΟ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
      • 2019.05 Η ΕΠΟΧΗ ΜΕΤΑ ΤΑ ΜΝΗΜΟΝΙΑ
      • 2019.06 Η ΑΦΡΙΚΗ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΣΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ
      • 2019.07 ΒΑΛΚΑΝΙΑ-ΣΥΝΟΡΑ ΡΑΜΜΕΝΑ ΜΕ ΚΛΩΣΤΗ
      • 2019.08 ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΚΑΙ ΚΑΠΟΙΑ ΚΑΛΑ ΝΕΑ
      • 2019.09 ΜΕΣΗ ΑΝΑΤΟΛΗ-ΕΝΑ ΑΛΥΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
      • 2019.10 ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΑΜΙΑ ΜΕ ΤΙΣ ΑΓΚΩΝΟΚΑΛΤΣΕΣ ΣΤΗΝ ΕΞΥΠΝ
      • 2019.11 Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΣΥΝΗΘΕΙΑΣ-ΤΑ ΚΛΕΙΔΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΤΥΧ&Iot
      • 2019.12 Η ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ-ΕΝΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΣΤΗΝ ΠΟΡΤΑ ΜΑΣ
    • 2018 >
      • 2018.01 ALIBABA ΚΑΙ AMAZON
      • 2018.01 ΟΙ ΣΤΩΙΚΟΙ
      • 2018.02 ΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ ΚΑΙ Η ΜΕΣΑΙΑ ΤΑΞΗ
      • 2018.03 ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΑ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΑ
      • 2018.03 ΣΥΝΟΨΗ ΣΤΑ HI TECH
      • 2018.04 Ο ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ ΙΚΑΡΟΥ ΚΑΙ Η CONNECTION ECONOMY
      • 2018.04 ΤΟ ΒΙΟΚΛΙΜΑ ΣΥΜΜΑΧΟΣ ΣΤΟΝ ΙΑΤΡΙΚΟ ΤΟΥΡΙΣΜ&Omicron
      • 2018.05 Η ΚΙΝΑ ΚΑΙ Η ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΚΙΝΕΖΙΚΗ ΙΑΤΡΙΚΗ
      • 2018.05 ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ-ΣΚΟΠΙΑΝΟ
      • 2018.06 ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΟΠΩΣ ΤΟΥΣ ΓΝΩΡΙΣΑ
      • 2018.07 ΣΥΝΤΑΓΕΣ ΜΑΚΡΟΖΩΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΩΝ Ι&K
      • 2018.08 Ο ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΠΟΥ ΠΥΡΟΔΟΤΗΣΕ Ο TRUMP
      • 2018.09 ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ, ΠΩΣ ΚΕΡΔΙΖΕΤΑΙ ΚΑΙ ΠΩΣ ΧΑΝΕΤΑΙ
      • 2018.10 ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ, ΤΟ ΠΙΟ HOT ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΜΑΣ
      • 2018.11 ΚΡΗΤΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΤΟΥ 16ΟΥ ΚΑΙ 17ΟΥ ΑΙΩΝΑ
      • 2018.12 Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗ ΣΑΟΥΔΙΚΗ ΑΡΑΒΙΑ ΠΟΥ ΕΡΧΕΤΑ
    • 2017 >
      • 2017.01 Η ΜΠΑΝΑΝΑ ΣΤΟ ΔΟΥΝΑΒΗ
      • 2017.01 ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΜΙΑ ΑΚΟΜΗ MISSION IMPOSSIBLE
      • 2017.02 Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΟΡΑΜΑΤΙΣΜΟΥ
      • 2017.02 ΤΑ ΣΥΝ ΚΑΙ ΤΑ ΠΛΗΝ ΤΗΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗΣ
      • 2017.03 ΣΤΟ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ ΠΡΟΣ ΤΟ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ
      • 2017.03 ΝΤΟΝΑΛΤ ΤΡΑΜΠ
      • 2017.04 ΘΑ ΖΗΣΕΤΕ ΤΡΙΑΝΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ
      • 2017.04 Ο ΦΡΟΫΝΤ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΑΝΑΚΑΛΥΨ&Eps
      • 2017.05 23 ΤΟΥ ΑΠΡΙΛΗ, ΜΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗ ΓΑΛΛΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ;
      • 2017.05 HALLO MR HERMANN
      • 2017.05 ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΙΜΑΝΗΣ
      • 2017.06 ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ
      • 2017.06 ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ, ΕΝΑΣ ΜΕΓΑΛΟΣ ΠΟΥ &Epsilon
      • 2017.06 Η ΦΥΣΙΣ ΞΕΛΟΓΙΑΣΤΗΚΕ
      • 2017.07 ΟΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΕΣ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ
      • 2017.08 ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΤΗΣ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ ΚΑΙ ΣΦΑΙΡΙ&K
      • 2017.08 ΟΔΗΓΗΣΗ-ΦΡΕΝΑΡΙΣΜΑ-ΚΟΛΟΦΩΝΑΣ
      • 2017.09 Η ΙΝΔΙΑ ΚΑΙ Ο ΜΟΝΤΙ
      • 2017.09 ΠΑΡΕΝΘΕΤΗ ΜΗΤΕΡΑ
      • 2017.10 ΟΥΔΕΝ ΚΑΚΟΝ ΑΜΙΓΕΣ ΚΑΛΟΥ
      • 2017.10 ΤΟ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
      • 2017.11 O ΣΕΞΠΕΙΡΟΣ ΚΑΙ ΤΑ ΕΡΩΤΙΚΑ ΤΟΥ
      • 2017.11 ΓΕΡΜΑΝΙΑ-ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ, ΕΛΛΑΔΑ-ΝΑΥΤΙΛΙΑ
      • 2017.12 ΓΙΑ ΜΙΑ ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΗ ΚΑΙ ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΗ ΖΩΗ
      • 2017.12 ΤΟ ΚΛΙΜΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ
    • 2016 >
      • 2016.01 Η ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΡΙΣΕΙΣ ΤΗΣ
      • 2016.01 ΠΕΡΙ ΓΡΑΒΑΤΑΣ
      • 2016.02 ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΚΑΙ ΙΣΛΑΜΙΣΜΟΣ
      • 2016.03 ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ &
      • 2016.04 Η ΤΕΤΑΡΤΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΑΡΧΙΖΕΙ
      • 2016.04 ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΣΤΗΝ ΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΤΟ ΠΡΟΣΦΥΓΙΚ
      • 2016.05 ΠΟΥ ΠΑΕΙ Η ΚΙΝΑ ΜΕ ΤΗ ΜΑΟΪΚΗ ΛΑΤΡΕΙΑ ΣΤΟΝ XIJINPING
      • 2016.05 ΤΟ ΔΝΤ ΚΑΙ ΟΙ ΜΥΘΟΙ ΠΕΡΙ ΑΥΤΟΥ
      • 2016.06 Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ, ΤΟ ΧΡΕΟΣ ΚΑΙ ΤΑ ΧΡΕΗ ΤΩ&Nu
      • 2016.06 ΡΕΚΟΡ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ 2016
      • 2016.06 ΣΤΗΝ ΟΔΗΓΗΣΗ ΧΡΕΙΑΖΟΜΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΗ ΕΠΙΜ&Omi
      • 2016.07 ΣΥΜΒΟΛΑΙΑΚΗ ΓΕΩΡΓΙΑ
      • 2016.07 ΤΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ ΜΟΥ ΕΚ ΤΟΥ ΑΝΑΛΟΓΙΟΥ
      • 2016.08 BREXIT, Η ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ Η ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΜΑΣ
      • 2016.09 Η ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΑΜΕΡΙΚΗ ΓΥΡΙΖΕΙ ΔΕΞΙΑ
      • 2016.09 ΤΟ 2016 ΕΙΝΑΙ Η ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ NT, ή Artific
      • 2016.10 Η ΔΙΑΛΕΚΤΙΚΗ ΣΤΗ ΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ
      • 2016.10 Ο ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ ΑΠΟΓ
      • 2016.11 Ο ΚΟΣΜΟΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΠΛΟΥΣΙΟΤΕΡΟΣ ΚΑΙ Η ΑΝΙΣΟ
      • 2016.11 Ο ΠΟΥΤΙΝ ΔΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ ΣΠΡΩΧΝΕΙ ΤΟΥ&Sig
      • 2016.12 ΟΙ ΕΘΝΙΚΕΣ ΜΑΣ ΕΟΡΤΕΣ ΚΑΙ Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΤΟΥΣ ΑΝ&T
      • 2016.12 ΠΕΡΙ ΜΑΦΙΑΣ
    • 2015 >
      • 2015.01 ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
      • 2015.01 ​ΟΙ ΚΟΥΛΤΟΥΡΙΑΡΗΔΕΣ, ΟΙ ΠΑΡΕΛΑΣΕΙΣ, ΟΡΘ&Omicro
      • 2015.02 Ο XI JINPING ΚΑΙ Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΚΙΝΑ
      • 2015.03 ΤΙ ΚΙ ΑΝ Η ΗΛΙΚΙΑ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ ΣΤΟ ΜΥΑΛΟ
      • 2015.04 Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΘΕΤΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ
      • 2015.05 ΤΟ ΑΓΧΟΣ ΚΑΙ Η ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΚΗ ΨΥΧΟΘ&Ep
      • 2015.06 ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
      • 2015.06 Η ΑΜΕΡΙΚΗ, ΕΜΕΙΣ, ΤΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΚΑΙ ΟΙ ΜΥΘΟΙ
      • 2015.06 ​ΟΙ ΜΥΣΤΙΚΕΣ ΣΥΝΤΑΓΕΣ ΤΟΥ ΒΥΡΩΝΑ
      • 2015.07 ΚΥΡΙΛΛΟΣ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΙΟΣ, Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΒΥΖ&Alph
      • 2015.07 ΝΑΤΑΣΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΗ, ΑΔΕΡΦΟΙ ΚΑΡΑΜΑΖΟΦ
      • 2015.08 Η ΡΟΥΣΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ, ΟΙ ΕΒΡΑΙΟΙ ΚΑΙ Η ΑΡΙΣΤ&Epsil
      • 2015.09 ΕΝΕΡΓΕΙΑ
      • 2015.09 ΤΑ ROBOT ΩΣ ΛΥΣΗ ΣΤΟΝ ΓΕΡΑΣΜΕΝΟ ΠΛΗΘΥΣΜΟ
      • 2015.10 Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΜΑΣ ΚΑΙ Η ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΜΑΣ ΥΠΕΡΔΥΝ&A
      • 2015.11 ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΕΙΜΑΣΤΕ 81οι ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
      • 2015.12 Η ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ ΚΑΙ Ο &M
    • 2014 >
      • 2014.01 ΑΗ ΒΑΣΙΛΗΣ-ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΙ Η ΘΥΡΑΘΕΝ Π&Alpha
      • 2014.01 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ
      • 2014.02 ΝΑΥΤΙΛΙΑ-ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, ΤΑ ΔΥΟ ΟΞΥΜΩΡΑ
      • 2014.02 ΟΥΚ ΕΣΤΙΝ ΑΙΤΙΟΣ ΤΩΝ ΚΑΚΩΝ Ο ΘΕΟΣ
      • 2014.03 ΠΕΡΙ ΔΡΑΧΜΗΣ, ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΥ, ΑΝΙΣΗΣ ΚΑΤΑΝΟΜΗΣ Ε&Iota
      • 2014.04 ΔΙΑΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ
      • 2014.04 ΧΡΗΜΑΤΟΠΙΣΤΩΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ, ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝ&Epsilon
      • 2014.05 HELLO ΣΤΟΥΣ ΚΑΤΑ ΛΑΖΟΠΟΥΛΟΝ ΕΥΡΥΧΩΡΟΥΣ
      • 2014.05 ΠΕΡΙ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΠΙΣΤΗΣ-COUNTRY RISK
      • 2014.06 ΓΑΜΟΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
      • 2014.07 ΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΚΑΙ Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ
      • 2014.08 ΠΕΡΙ ΕΤΑΙΡΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ
      • 2014.08 THE CLOUD, ΤΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΣΥΝΝΕΦΟ
      • 2014.09 ΟΙ ΦΟΙΤΗΤΑΡΕΣ ΤΟΥ ΒΟΡΡΑ ΚΑΙ Ο ΕΑΥΤΟΥΛΗΣ Μ&Omicr
      • 2014.10 ΟΙ ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΝΟΙΚΟΚΥΡΕΣ ΜΑΣ
      • 2014.11 ΣΟΥΝΙΤΕΣ-ΣΙΙΤΕΣ, ΙΡΑΚ-ΙΡΑΝ
      • 2014.12 ΛΙΤΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗ ΕΚΚΙΝΗΣΗ - LEAN STARTUP
    • 2013 >
      • 2013.01 ΑΚΤΙΝΕΣ ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑΣ
      • 2013.02 ΔΕΚΑ ΧΡΟΝΙΑ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ
      • 2013.03 THE POWER OF HABIT - Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΣΥΝΗΘΕΙΑΣ
      • 2013.04 ΑΣ ΑΠΟΦΑΣΙΣΟΥΜΕ ΤΙ ΧΩΡΑ ΘΕΛΟΥΜΕ
      • 2013.05 ΙΑΠΩΝΙΑ ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ
      • 2013.07 COMPETITION EDGE ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
      • 2013.08 ΣΟΦΟΚΛΕΟΥΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗ
      • 2013.09 ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ ΣΤΟ HIGH TECH
      • 2013.10 ΤΟ ΦΙΛΟΤΙΜΟ ΚΑΙ Ο ΑΠΟΔΗΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ
      • 2013.11 ΦΙΛΟΣΟΦΕΙΝ, ΝΙΤΣΕ
      • 2013.12 AMOR FATI-MENAGE A TROIS-ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΞΙΩΝ ΝΙΤΣΕ
    • 2012 >
      • 2012.01 AUS PRINZIP, Η ΜΠΑΝΑΝΑ ΣΤΟ ΔΟΥΝΑΒΗ ΚΑΙ Η ΠΕΤΡΑ ΣΤΟ ΒΟΥΝΟ
      • 2012.02 MENSCH DES JAHRES, Η ΚΡΙΣΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗ
      • 2012.02 ΚΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙ ΘΟΔΩΡΕ
      • 2012.03 Η ΚΙΝΑ ΑΛΛΑΖΕΙ ΗΓΕΣΙΑ
      • 2012.03 ΠΡΟΤΥΠΑ ΜΟΥΣΕΙΑ
      • 2012.04 ΑΡΧΑΙΑ ΟΛΥΜΠΙΑ
      • 2012.06 ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ
      • 2012.07 Η ΤΡΙΤΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
      • 2012.08 ΚΑΜΠΟΣ-ΧΙΟΣ ΤΟ MONTE CARLO ΤΩΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ ΑΙΩΝΩΝ
      • 2012.10 ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ ΙΩΝΙΑ
      • 2012.11 Η ΠΑΛΙΑ ΚΙΝΑ ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΣΙΝΙΚΟ ΤΕΙΧΟΣ
      • 2012.12 ΒΡΑΒΕΥΣΗ ΕΛΙΝΤ ΣΤΟ ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΕΛΙΣΣΑΝΙΔΗ
    • 2011 >
      • 2011.02 ΓΥΜΝΑΖΟΜΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΡΑΜΕΙΝΩ ΥΓΙΗΣ
      • 2011.03 ΤΟ ΦΑΓΗΤΟ ΜΑΣ ΣΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ
      • 2011.04 Ο ΠΟΝΤΟΣ ΚΑΙ Ο ΖΩΡΑΣ ΤΟΥ ΠΟΝΤΟΥ
      • 2011.05 Ο ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ
      • 2011.06 Η ΚΡΙΣΗ-Tutti frutti
      • 2011.08 HALLO MR HERMANN ΤΟΥ 1958
      • 2011.10 ΒΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΑΘΩΣ
      • 2011.12 ΦΙΛΟΣΟΦΕΙΝ
    • 2010 >
      • 2010.02 ΚΗΠΟΥΠΟΛΗ ΚΑΙ ΧΡΗΣΕΙΣ ΓΗΣ
      • 2010.02 ΚΟΙΝΑ ΣΗΜΕΙΑ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΧΡΙΣΤΟΥ-ΒΟΥΔΑ
      • 2010.03 Ο ΣΕΦ ΤΟΥ ΠΑΝΟΡΑΜΑΤΟΣ
      • 2010.05 ΧΙΛΙΕΣ ΑΠΟΛΑΥΣΕΙΣ ΣΕ ΜΙΑ ΛΕΞΗ, Aldemar
      • 2010.05 ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ ΚΕΝΥΑ
      • 2010.06 ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΟ ΝΤΟΥΜΠΑΪ
      • 2010.07 ΒΡΑΒΕΥΣΗ ΤΗΣ TECHNAVA
      • 2010.08 Ο ΓΙΓΑΝΤΑΣ ΠΟΥ ΞΥΠΝΗΣΕ
      • 2010.09 ΑΝΑΠΤΥΞΗ-ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟ
      • 2010.10 ΕΚΛΕΓΕΙΝ-ΨΗΦΙΖΕΙΝ
      • 2010.12 ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΣΤΗΝ ΚΡΙΣΗ
      • 2010.12 ΣΤΗΝ ΚΑΡΑΪΒΙΚΗ ΚΑΙ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΜΑΓΙΑ
    • 2009 >
      • 2009.03 RAPPORT
      • 2009.05 ΕΙΣ ΜΝΗΜΗΝ ΓΙΩΡΓΟΥ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ
      • 2009.05 Η ΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΤΑ ΟΞΥΜΩΤΑ ΤΗΣ
      • 2009.06 ΑΘΩΣ, ΝΟΕΡΑ ΠΡΟΣΕΥΧΗ, ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ
      • 2009.07 ΚΑΠΠΑΔΟΚΙΑ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ
      • 2009.11 ΚΙΝΑ, ΑΡΜΟΝΙΑ ΚΑΙ ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑ
      • 2009.12 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ
    • 2008 >
      • 2008.02 ΕΝΕΡΓΕΙΑ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2
  • ΘΕΜΑΤΑ
    • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
    • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
    • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • ΙΣΤΟΡΙΑ
    • ΚΟΙΝΩΝΙΑ
    • ΠΡΟΣΩΠΑ
    • ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ
    • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Βύρων Τομάζος

Κινηματογράφος
η τέχνη που μάγεψε τον κόσμο

Εφημερίδα  Η Βούλα και ο κόσμος της, Ιούνιος 2025
Δείτε το άρθρο σε PDF



Απ᾽ όταν θυμάμαι τον εαυτό μου, ποτέ δεν ήμουν ενθουσιώδης θεατής του σινεμά, όπως δεν ήμουν και φίλαθλος του ποδοσφαίρου, γιατί από τα δεκαπέντε μου είχα στόχο να σπουδάσω και διάβαζα συνεχώς και επίσης, επειδή δεν είχα ασχοληθεί, δεν είχα τις απαιτούμενες γνώσεις να τα παρακολουθώ. Πήγαινα μόνο σε κάποιο καλό έργο ή σε κάποιο τελικό ποδοσφαίρου, που πήγαιναν σχεδόν όλοι.
Το περιβάλλον μου, όμως, ο στενός φιλικός μου κύκλος, ήταν φανατικοί σινεφίλ. Ειδικά η παρέα των φίλων και συμφοιτητών μου στη Γερμανία, ο Απόστολος, ο Μιχάλης, ο Νώντας, ο Τάκης, ο Τάσος και μερικοί ακόμη, πήγαιναν συχνά στον κινηματογράφο, έβλεπαν όλες τις καινούργιες ταινίες και κάποιες δυο και τρεις φορές.
Μάλιστα στο Schwabing, την καλλιτεχνική γειτονιά του Μονάχου που μέναμε, που ήταν κάτι αντίστοιχο της Montmartre των Παρισίων, υπήρχε ένα σινεμά που το έλεγαν Tuerken Kino και αυτό λειτουργούσε συνεχώς, έκανε προβολές σχεδόν όλο το 24ωρο. Έτυχε, βέβαια, οι περισσότεροι της παρέας να έχουν πίσω τους εύπορους γονείς, που μπορούσαν να υποστηρίζουν σπουδές και διασκέδαση.
Θυμάμαι έντονα ότι σε μια συζήτηση μεταξύ μας, δεν άκουσα καλά ένα όνομα και τους ρώτησα «ρε παιδιά, ποια είναι αυτή η Φρανσουά Τρυφώ;». Ξέσπασαν όλοι σε γέλια, «Βύρωνα, δεν ξέρεις τη σεξοβόμβα, την Τρυφώ, πού ζεις;» και συνέχισαν να γελάνε δυνατά. Τελικά, αφού τελείωσε το καλαμπούρι, μου είπε ο Νώντας «δεν πρόκειται για γυναίκα και μάλιστα σεξοβόμβα, είναι ο Φρανσουά Τρυφώ, ένας από τους τρεις πρωτοπόρους σκηνοθέτες  του γαλλικού σινεμά».

Η γνωριμία μου με τον κινηματογράφο
Όταν ήμουν παιδί στη Χίο, ο θείος μου ο Γιώργος, που ήταν μεγαλοράφτης, μου είπε «Βύρωνα, επειδή είσαι καλό παιδί, μια μέρα θα σε φέρουν από το Αργέντικο στην πόλη, θα κοιμηθείς στο σπίτι μου και την άλλη μέρα θα πάμε μαζί σινεμά, να δεις πώς είναι». Σε αυτόν τον θείο οφείλω μερικά πράγματα που έκανα για πρώτη φορά. Εκτός από τον κινηματογράφο, καθώς ήταν δεινός κολυμβητής, με πήρε μια μέρα με τη βάρκα του, πήγαμε στα άπατα και εκεί με έριξε στη θάλασσα και έτσι έμαθα κολύμπι. Επίσης, με ενθάρρυνε να μάθω χορό, γιατί και ο ίδιος ήταν πολύ καλός χορευτής.
Πήγαμε, λοιπόν, με τον θείο στο σινεμά και καθήσαμε μπροστά-μπροστά για να βλέπω. Και εκεί, από ό,τι μου έλεγαν αργότερα, έγινε το “σώσε”. Άρχισα να φωνάζω, «θείε, θείε,
 πάμε να φύγουμε, έρχονται τα άλογα πάνω μας, θα μας σκοτώσουν»...

Λίγα λόγια για την ιστορία του κινηματογράφου
Ως γνωστόν, στα τέλη του 19ου αιώνα, γεννήθηκε ο κινηματογράφος, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά “κινούμενες εικόνες” στο κοινό. Οι Γάλλοι αδελφοί Λυμιέρ (Λουί και Ογκύστ) υπήρξαν από τους βασικούς εφευρέτες: στις 28 Δεκεμβρίου 1895 πραγματοποίησαν στο Παρίσι την πρώτη δημόσια κινηματογραφική προβολή με εισιτήριο, ένα γεγονός που συχνά αναφέρεται ως η επίσημη γέννηση του κινηματογράφου. Προβλήθηκαν μικρές ταινίες διάρκειας περίπου 1 λεπτού, που έδειχναν απλές σκηνές της καθημερινής ζωής (π.χ. εργάτες που φεύγουν από ένα εργοστάσιο). Το κοινό ενθουσιάστηκε – και έπαθε ό,τι κι εγώ, όταν είδε σε μια σκηνή ένα τρένο να έρχεται καταπάνω του, πολλοί θεατές τρόμαξαν και έτρεξαν προς το πίσω μέρος της αίθουσας πανικόβλητοι.
Ακολούθησε ο βουβός κινηματογράφος, δηλαδή οι προβολές συνοδεύονταν συχνά από ζωντανή μουσική (π.χ. πιάνο ή ορχήστρα) για να δίνεται ατμόσφαιρα. Σε αυτή την εποχή αναδείχθηκαν οι πρώτοι αστέρες του σινεμά, όπως ο γνωστός σε όλους μας Τσάρλι Τσάπλιν, με τον χαρακτήρα του «Σαρλό», που διασκέδαζε το κοινό παγκοσμίως χωρίς να λέει λέξη.

Η έλευση του ήχου
Στα τέλη της δεκαετίας του 1920 συνέβη μια επανάσταση στο μέσο: η προσθήκη συγχρονισμένου ήχου στις ταινίες. Το 1927 προβλήθηκε η ταινία The Jazz Singer («Ο Τραγουδιστής της Τζαζ»), η οποία ήταν η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία με συγχρονισμένους διαλόγους και τραγούδια.

Έγχρωμος κινηματογράφος
Οι πρώτες ταινίες ήταν ασπρόμαυρες, όμως από τη δεκαετία του 1930 ξεκίνησε η εποχή του έγχρωμου κινηματογράφου. Αρχικά το χρώμα εισήχθη δειλά με διάφορες τεχνικές, αλλά το 1935 η ταινία Becky Sharp έγινε η πρώτη ταινία μεγάλου μήκους που κυκλοφόρησε σε πλήρη Technicolor (τριχρωμία).

Η Χρυσή Εποχή του Χόλυγουντ
Την περίοδο περίπου από το 1930 μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1950 (μετά την έλευση του ήχου) ο αμερικανικός κινηματογράφος γνώρισε αυτό που ονομάζουμε Χρυσή Εποχή του Χόλυγουντ. Τότε μεσουρανούσε το σύστημα των μεγάλων στούντιο παραγωγής: εταιρείες όπως η MGM, η Paramount, η Warner Bros. κ.ά. παρήγαν εκατοντάδες ταινίες το χρόνο σε τεράστια πλατώ με συμβόλαια αποκλειστικότητας με σκηνοθέτες και ηθοποιούς.
Ιταλικός Νεορεαλισμός (1940–1950)
Μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, στην Ευρώπη εμφανίστηκαν νέα κινηματογραφικά κινήματα που έφεραν φρέσκια ματιά. Ένα από τα σημαντικότερα ήταν ο Ιταλικός Νεορεαλισμός στη δεκαετία του 1940. Οι ταινίες του νεορεαλισμού διαδραματίζονταν ανάμεσα σε φτωχούς ανθρώπους και την εργατική τάξη, γυρισμένες στους πραγματικούς δρόμους αντί σε στούντιο, συχνά με μη επαγγελματίες ηθοποιούς.

Γαλλική Νουβέλ Βαγκ (Νέο Κύμα, 1950–1960)
Στα τέλη της δεκαετίας του 1950 και στις αρχές του 1960, μια νέα γενιά Γάλλων σκηνοθετών, ο Φρανσουά Τρυφό, ο Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, η Ανιές Βαρντά κ.ά.,  εγκαινίασε τη Νουβέλ Βαγκ (Nouvelle Vague), δηλαδή το «Νέο Κύμα» του γαλλικού σινεμά. Η Νουβέλ Βαγκ θεωρείται ένα από τα πιο επιδραστικά κινήματα στην ιστορία του κινηματογράφου, καθώς άλλαξε τον τρόπο που γυρίζονται οι ταινίες παγκοσμίως και ενέπνευσε κινηματογραφιστές σε πολλές χώρες να τολμήσουν νέες μορφές αφήγησης.

Σύγχρονος κινηματογράφος (1970–σήμερα)
Από τη δεκαετία του 1970 και μετά, ο κινηματογράφος μπήκε σε μια νέα, σύγχρονη φάση με πολλές αλλαγές τόσο στο ύφος όσο και στην τεχνολογία του. Από τις δεκαετίες του 1980 και του 1990, η εξέλιξη των ειδικών εφέ απογείωσε το τι μπορούσε να δείξει μια ταινία στην οθόνη και η χρήση υπολογιστών (CGI) επέτρεψε τη δημιουργία φανταστικών κόσμων και πλασμάτων με πρωτοφανή ρεαλισμό.
Σήμερα, εκτός από το Χόλυγουντ και άλλες χώρες έχουν ακμάζουσες κινηματογραφικές βιομηχανίες: για παράδειγμα, η Ινδία (Bollywood) παράγει τεράστιο αριθμό ταινιών κάθε χρόνο, ενώ η Ευρώπη, η Ασία, η Λατινική Αμερική κ.ά. συνεισφέρουν με σημαντικά έργα και ξεχωριστές φωνές.

Εκφραστικά μέσα
Για να βγει ένα καλό έργο, όπως λέμε στο business, είναι απαραίτητο να είναι teamwork, δηλαδή αποτέλεσμα ομαδικής εργασίας. Όμως κατά τη γνώμη μου, το σημαντικότερο ρόλο τον έχει ο σκηνοθέτης.
Έργο του σκηνοθέτη είναι να αναδημιουργεί τη ζωή: την κίνησή της, τις αντιφάσεις της, τη δυναμική και τις συγκρούσεις της. Καθήκον του είναι να επεκτείνει την ιστορία πέρα από τα όρια του γραπτού κειμένου (σεναρίου) και να αποκαλύπτει  κάθε λεπτομέρεια της αλήθειας που “είδε”, ακόμα κι αν δεν την αποδέχονται όλοι. Είναι αυτός που μπορεί να μεταφέρει ακόμα και ένα ποίημα στην οθόνη. Ο σκηνοθέτης πρέπει να μεταφέρει το σενάριο, να γεφυρώσει ακόμα και τον κόσμο της ποίησης με την κινηματογραφική αφήγηση και για να το πετύχει αυτό έχει στη διάθεσή του μια σειρά από τεχνικές. Κάποιες από αυτές είναι:
Χρήση αφηγητή voice over (με φωνή εκτός κάδρου).
Σε αυτή την τεχνική, ακούμε έναν αφηγητή (συχνά τον ίδιο τον χαρακτήρα ή έναν ανώνυμο αφηγητή) να διαβάζει στίχους ή κείμενο, ενώ στην οθόνη βλέπουμε εικόνες που μπορεί να συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με αυτά που ακούμε.
Αφαιρετικότητα και Μη Γραμμική Αφήγηση
Αφαιρετικότητα στον κινηματογράφο σημαίνει να μην δίνονται όλα τα στοιχεία της ιστορίας ξεκάθαρα ή με ρεαλιστικό τρόπο, αλλά να υπάρχουν κενά που συμπληρώνονται από τον θεατή, παρόμοια με τον τρόπο που ένα ποίημα μπορεί να αφήνει χώρο για πολλαπλές ερμηνείες. Ένας σκηνοθέτης μπορεί επίτηδες να αποφύγει την ευθύγραμμη, αναλυτική αφήγηση για να πετύχει ένα αποτέλεσμα πιο ποιητικό και υπαινικτικό. Αυτό μπορεί να γίνει με μη γραμμική αφήγηση (π.χ. διακοπτόμενη χρονική σειρά, όνειρα και αναμνήσεις που παρεμβάλλονται), ή με την απόκρυψη ορισμένων γεγονότων: αντί να δείξει τα πάντα, ο δημιουργός δείχνει αποσπάσματα και αφήνει το νόημα να αναδυθεί από το σύνολο.
Συμβολική Εικόνα και Χρώμα
Η χρήση συμβολισμών στην εικόνα είναι κεντρική για την απόδοση. Ένας σκηνοθέτης μπορεί να δημιουργήσει οπτικά μοτίβα, δηλαδή επαναλαμβανόμενα στοιχεία που κουβαλούν ιδέες ή συναισθήματα. Το χρώμα είναι ένα ισχυρό εργαλείο: συγκεκριμένα χρώματα μπορούν να συνδεθούν με αφηρημένες έννοιες ή να διεγείρουν υποσυνείδητα συναισθήματα.
Πέρα από το χρώμα, και τα ίδια τα αντικείμενα ή εικόνες μπορούν να έχουν συμβολική σημασία. Ένας καθρέφτης που ραγίζει σε μια σκηνή μπορεί να συμβολίζει έναν διαλυμένο εσωτερικό κόσμο· ένα πουλί που πετάει ελεύθερο μπορεί να εκφράζει τη λύτρωση της ψυχής· ένας συγκεκριμένος τόπος που εμφανίζεται επανειλημμένα μπορεί να εκπροσωπεί την πατρίδα ή τη μνήμη.
Μοντάζ και Ρυθμός
Μέσω του μοντάζ (τη διαδοχή και το κόψιμο των πλάνων, τη “συναρμολόγηση”), ο σκηνοθέτης μπορεί να δημιουργήσει συσχετισμούς ιδεών και συναισθημάτων, τοποθετώντας εικόνες πλάι-πλάι έτσι ώστε να γεννηθεί μια νέα σημασία – ακριβώς όπως η τοποθέτηση δύο λέξεων δίπλα-δίπλα σε ένα ποίημα μπορεί να παράγει μεταφορά.
Φωτισμός και Ήχος
Τα οπτικοακουστικά εργαλεία του κινηματογράφου, όπως ο φωτισμός και ο ήχος, παίζουν επίσης κρίσιμο ρόλο. Ο φωτισμός –οι σκιές, το ημίφως, το έντονο ή απαλό φως– μπορεί να δημιουργήσει συμβολική ατμόσφαιρα. Ένα απαλό, διάχυτο φως μπορεί να δώσει νοσταλγικό τόνο (σαν παλιά ανάμνηση), ενώ τα σκοτεινά πλάνα με έντονες σκιές δημιουργούν δραματική, στοχαστική διάθεση.
Ο ήχος και η μουσική αποτελούν την ακουστική διάσταση στην ταινία. Η μουσική επένδυση μπορεί να ενισχύσει το συναίσθημα ή να δημιουργήσει αντιθέσεις. Ένα λιτό πιάνο ή ένα έγχορδο μελωδικό θέμα ίσως εκφράσει τη μελαγχολία, ενώ αντίστοιχα ένας ήχος από καμπανάκια ή ψίθυροι μπορεί να δώσουν μια ονειρική ποιητική ποιότητα. Ακόμα και η σιωπή είναι εργαλείο: σε στιγμές χωρίς καθόλου ήχο, ο θεατής “βουτά” στην εικόνα, όπου κάθε λεπτή κίνηση αποκτά σημασία.
Το κοινό είναι συνηθισμένο σε ταινίες με υπόθεση, δράση, χαρακτήρες και το απαραίτητο “χάπυ εντ” και συνήθως αναζητά αυτά τα οικεία του στοιχεία.
Όμως, υπάρχουν και ταινίες υψηλού επιπέδου, που είναι σαν ποίημα και πρέπει ο θεατής να αφήσει τη φαντασία του ελεύθερη να ταξιδέψει, όπως ακριβώς συμβαίνει και στην ποίηση. Αυτές οι ταινίες οδηγούν στην αφύπνιση της σκέψης και της συνείδησης και σε κάνουν να τις ζεις – θυμηθείτε εδώ τις ταινίες που έχετε κλάψει. Είναι συνήθως όσες θέλει να τις βλέπει ο θεατής παραπάνω από μία φορές.
 
Μια ξεχωριστή εμπειρία
Σχεδόν κάθε άρθρο που γράφω έχει ένα έναυσμα, μια αφετηρία, που συνήθως έχει άμεση σχέση με την επικαιρότητα. Έτσι και αυτό ξεκίνησε από ένα φίλο της οικογένειάς μας, που δειλά δειλά άρχισε να γράφει το σενάριο μιας ταινίας μικρού μήκους, που μετά από δύο τρία χρόνια κατέληξε να γίνει σενάριο ταινίας μεγάλου μήκους, και τώρα ήδη γυρίζεται. Με αυτό το γεγονός ως αφορμή, αποφάσισα να γράψω για τον κινηματογράφο, αφενός για να μάθω περισσότερα και αφετέρου να μοιραστώ με τους αναγνώστες της εφημερίδας ορισμένες πληροφορίες που πιθανόν να μη γνωρίζουν.
Ως συνήθως, ξεκίνησα με τη μελέτη ενός σχετικού βιβλίου, ίσως του πιο σπουδαίου. Πρόκειται για το Σμιλεύοντας το χρόνο του Αντρέι Ταρκόφσκι και συνέχισα με πληροφορίες από το διαδίκτυο. Παράλληλα, μου δόθηκε η ευκαιρία να βρεθώ σε κάποια γυρίσματα της ταινίας που προανέφερα και δεν σας κρύβω ότι πλέον οτιδήποτε αφορά τον κινηματογράφο το βλέπω με διαφορετικό μάτι και μονολογώ «Α, ρε Νώντα, πού είσαι τώρα να συζητήσουμε για σινεμά...».
Το να βρεθώ στα γυρίσματα μιας ταινίας, ήταν για μένα κάτι εντελώς ανέλπιστο. Ομολογώ ότι βρέθηκα σε εντελώς “ξένα χωράφια” και κάθε φορά έφευγα μπερδεμένος, μη μπορώντας να εξηγήσω περί τίνος πρόκειται. Τελικά το πήρα απόφαση, την ταινία θα την καταλάβω όταν τη δω στην οθόνη του κινηματογράφου. Τι εννοώ: Παρακολούθησα τα γυρίσματα δύο σκηνών. Στην πρώτη, ένας ψαράς ξεφόρτωνε τελάρα με ψάρια και χταπόδια από το καΐκι του. Για να δείξουν ότι ήταν ζωντανά, ήθελαν να φαίνεται ότι το χταπόδι κινείται. Ε, λοιπόν, το γύρισμα μιας απλής σκηνής, κράτησε τέσσερις ώρες και ο ψαράς έκανε την ίδια κίνηση τριάντα φορές, μέχρι να πετύχουν αυτό που ήθελαν. Σημειωτέον ότι στην ταινία η συγκεκριμένη σκηνή θα κρατήσει λιγότερο από ένα λεπτό.
Επίσης, μία άλλη σκηνή, με ένα αγόρι δεκαπέντε ετών, που του είχαν βάλει βαρίδια για να βυθιστεί στη θάλασσα και να βρει κάτι στο βυθό, την επανέλαβαν πολλές φορές για μερικές ώρες, το παιδί πάγωσε γιατί το νερό ήταν κρύο και τελικά αποφάσισαν να την ξαναγυρίσουν γιατί δεν ικανοποιήθηκαν από το αποτέλεσμα.
Εν τω μεταξύ, εντυπωσιάστηκα γιατί με την ψηφιακή τεχνολογία, μπορούν να γυρίζουν, ας πούμε, τον Τιτανικό και να τραβούν εικόνες με ένα μοντέλο του Τιτανικού σε μία πισίνα.
Πάντα είχα την απορία γιατί στο τέλος των ταινιών υπάρχουν τόσα ονόματα συμμετεχόντων. Παρακολουθώντας αυτά τα λίγα γυρίσματα έλυσα την απορία μου: για κάθε σκηνή δουλεύει ένα πλήθος ανθρώπων όταν γυρίζεται, αλλά και αφού τελειώσει δουλεύουν στο μοντάζ κάμποσες ώρες για να κρατήσουν τις καλύτερες εικόνες. Τώρα λοιπόν, ξέροντας έστω αυτά τα ελάχιστα, πώς να μη δικαιολογήσω όλο αυτό το “σεντόνι” με ονόματα στο τέλος κάθε ταινίας και επίσης, πόσο δύσκολο και κοστοβόρο είναι να γυριστεί μια ταινία που “να βλέπεται”.

Εν κατακλείδι, περί τέχνης
Ο μεγάλος Αντρέι Ταρκόφσκι αναρωτιέται: «Γιατί υπάρχει η τέχνη; Ποιος τη χρειάζεται; Την έχει πράγματι ανάγκη κανείς; Γίνεται σαφές ότι σκοπός κάθε τέχνης είναι να εξηγήσει στους ανθρώπους για ποιο λόγο εμφανίστηκαν σε αυτόν τον πλανήτη ή τουλάχιστον να τους θέσει το ερώτημα». Και ο ίδιος απαντά με σοφό, κατά τη γνώμη μου, τρόπο:
«Η τέχνη, όπως και η επιστήμη, είναι μέσο για να αφομοιώσουμε τον κόσμο, αποτελεί εργαλείο γνώσης του κόσμου στη διαδρομή των ανθρώπων προς την “απόλυτη αλήθεια”.  Η τέχνη γεννιέται και στεριώνει εκεί που υπάρχει ακόρεστη δίψα για το πνευματικό, το ιδεώδες· μια δίψα που οδηγεί τους ανθρώπους στην τέχνη [...] Ο κινηματογράφος είναι η μόνη μορφή τέχνης όπου ο θεατής μπορεί να θεωρήσει τον εαυτό του δημιουργό μιας απεριόριστης πραγματικότητας, ενός κυριολεκτικά δικού του κόσμου [...] Η ταινία είναι συναισθηματική πραγματικότητα και μ᾽ αυτή την ιδιότητα τη δέχεται το κοινό σαν δεύτερη πραγματικότητα [...] Εφόσον η τέχνη αποτελεί έκφραση των πόθων και των ελπίδων του ανθρώπου, διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην ηθική εξέλιξη της κοινωνίας. Η τέχνη εξευγενίζει τον άνθρωπο με την ύπαρξή της και μόνο· δημιουργεί τους άυλους δεσμούς που μεταβάλλουν την ανθρωπότητα σε κοινότητα, σε ηθική ατμόσφαιρα όπου μπορεί να βλαστήσει και να ανθήσει πάλι η τέχνη».
Πηγές: Αντρέι Ταρκόφσκι, Σμιλεύοντας το χρόνο, εκδ. Νεφέλη, Αθήνα 1987, Μπαρμπα-Google
Picture